Hold kontakt på nettet – men hvordan ❓

Jeg har jo nu været pensionist i nogle år. Vi flyttede, da vi begge blev pensionister, i en lejlighed et sted hvor der er en del pensionister. Jeg har til dato ikke haft de store problemer med at anvende den nye teknologi i hverdagen, da jeg er stædig og bliver ved til jeg finder ud af det. Min kone er overhovedet ikke minded for at bruge en pc, så her må jeg også træde til. Jeg har derfor efterhånden en del erfaring i hvordan man hjælper med de forskellige medier. Jeg kan høre på mange af de ældre jeg taler med, at de også har svært ved at bruge de forskellige teknologier.

Jeg hører dog fra en del af dem, at de holder kontakt med børn og børnebørn, ved hjælp at nettet. Man kan høre glæden når de har haft kontakt med deres familie på nettet.

Der er flere måder at komme i kontakt på nettet. Her vil jeg prøve at nævne nogle af dem.

  • Videoopkald: Facetime, WhatsApp, Messenger, Skype eller Zoom.
  • Sociale medier: Facebook til grupper og opdateringer, Instagram til billeder og korte beskeder.
  • Beskedtjenester: WhatsApp og Messenger til hurtig og nem kommunikation.
  • E-mail: Når der skal sendes længere beskeder eller deling af nyhedsbreve og information.

Der er slet ingen grund til at bruge alle, du skal bare vælge det der passer bedst til dit behov.

Jeg bruger selv en del af disse platforme. Jeg holder kontakt til familien med mail, Facetime og Messsenger. Det har jeg stor fornøjelse af, vi deler billeder af oplevelser og meget mere. Det er en let måde at gøre det på, da man bare kan svare når man har tid.

Jeg kan høre, at det der gør mange, ja de frygter det ligefrem, er at gøre noget forkert og så blive snydt online. Det er her man skal huske, som jeg før har skrevet, tag små skridt ad gangen og brug kun de programmer du føler dig tryg ved. Der er mange forbehold man kan tage.

Brug stærke adgangskoder. Det kan eventuelt gøres med en adgangskodegemmer.

Pas på mistænkelige links og beskeder. Hvis det kommer fra nogen du ikke kender, så slet dem. Hvis det er nogen der skal have fat i dig, forsøger de nok på en anden måde.

Her er nogle steder du kan finde noget om emnet, og det er nok en god ide at læse lidt om det:

Ældre Sagen

Sikkerdigital.dk

Forbrugerrådet Tænk

KMD

Så hvorfor ikke komme i gang. Hvis du ikke selv vil starte, så kan jeg anbefale at få en fra familien til at hjælpe. En rigtig god ide er at tage fat i et barnebarn, hvis de er gamle nok, for de har ganske sikkert styr påhvordan man kommer i gang. God fornøjelse.

Tilbage til oversigt ➡️

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *