Når lyset ændrer hverdagen ☀️

De sidste uger har jeg lagt mærke til noget, som altid gør mig i godt humør. Det bliver tidligere lyst om morgenen, og mørket falder senere på om aftenen. Det er en stille forandring, men den kan mærkes.

Lyset gør noget ved hverdagen.

Man vågner ikke længere i totalt mørke, og aftenerne føles ikke så korte. Det giver en anden rytme i dagen. Det er et af de sikreste tegn på, at vi bevæger os mod forår – også selv om temperaturen stadig kan svinge.

Solens tilbagevenden kan også ses helt konkret. På sommerhuset er solcellerne igen begyndt at producere strøm. Det er endnu ikke sommerens niveau, men med de solrige dage vi har haft, produceres der så meget, at vi næsten er selvforsynende. Med batteriet tilkoblet kan vi gemme strømmen og bruge den, når mørket falder på. Det er en god fornemmelse at mærke, hvordan lyset helt bogstaveligt skaber energi.

Men lyset skaber også en anden form for energi.

Man får mere lyst til at komme ud. Mere lyst til at bevæge sig. Mere lyst til at planlægge. Foråret står ikke helt i fuldt flor endnu, men det kan anes. Jeg forestiller mig, at det ikke varer længe, før vi igen kan høre fuglene synge tydeligere i træerne.

Det er egentlig bemærkelsesværdigt, hvor stor betydning lyset har. Vi lever måske mere med årstiderne, end vi tænker over i hverdagen. Når lyset vender tilbage, vender energien også stille og roligt tilbage.

Og selv om vinteren endnu ikke helt har sluppet sit tag, så føles det nu tydeligt: Foråret er lige om hjørnet.

Først kommer lyset.

Så kommer varmen.

Og en dag opdager vi,

at foråret allerede er begyndt.

Tilbage til oversigt ➡️

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *