Smartwatch – en hjælper på håndledet ⌚️

Mit ur ved mere om mig end min læge

Der var engang, hvor et ur bare skulle vise tiden. Det gør mit stadig – men det fortæller mig også, om jeg har sovet godt, om jeg har fået nok motion, og om min puls stiger, når jeg får en sms fra min bank.

Jeg har et Apple Watch, som snakker sammen med min iPhone – og ja, de to kommunikerer bedre end nogle ægtepar, jeg kender.Egentlig købte jeg det, fordi det kunne kobles til den telefon, jeg allerede havde. Men jeg opdagede hurtigt, at det kunne meget mere end bare vise klokken. 

Når jeg er ude at cykle eller gå – eller laver den form for motion, der ikke slider for meget på knæene – så holder uret styr på det hele. Og jeg slipper for at have telefonen fremme hele tiden. Smart!

Jeg bruger det også som en slags personlig assistent: det minder mig om at tage medicin, det registrerer min søvn (når den ikke bliver forstyrret af vind, vejr eller naboens kat), og det tæller mine skridt – selv når jeg går frem og tilbage i stuen og leder efter mine briller.

Der er endda funktioner til at registrere fald, og nogle gange tænker jeg, om det en dag sender en alarm, bare fordi jeg har kastet mig lidt for hurtigt ned i sofaen…

Alt i alt har min smartwatch vist sig at være en trofast hjælper – og en lidt nørdet ven, der sidder fast på mit håndled. Jeg troede ærligt talt ikke, jeg ville blive så glad for det. Men nu ville jeg næsten føle mig nøgen uden.

Teknologi er ikke kun for de unge (selvom de tror det)

 

Der er en forestilling om, at teknologi er noget, kun de unge forstår. Måske fordi de er vokset op med det i hånden, mens vi andre skulle finde ud af, hvad en mus lavede ved en computer. Men sandheden er, at det meste teknologi i dag faktisk er ret brugervenlig – især hvis man tager sig tid til at lære det at kende.

Jeg tror ikke, det handler om alder, men om nysgerrighed. Hvis man kan lære at bruge en fjernbetjening med 38 knapper, kan man også lære at bruge en smartwatch. Og det fede er, at det faktisk kan gøre hverdagen lettere – og sjovere.

Så nej, man behøver ikke være bange for ny teknologi som ældre. Man skal bare finde det, der giver mening i ens hverdag. For mig var det et ur, der kunne hjælpe mig med både motion og overblik – og lidt underholdning undervejs. Næste skridt? Måske et smart køleskab. Hvis bare det ikke sladrer, når jeg napper en natmad…

Så hvis du har nogle oplevelser du vil dele med os, så brug nedenstånde til at komme med dine kommentarer.

Tilbage til oversigt ➡️

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *