Studenterkørsel

Studenterkørsel – glæde, larm og lidt eftertanke 🎓

Så er de her igen – lastbiler pyntet med bannere, flag og glade unge mennesker i hvidt og med røde huer. Studenterkørslen er over os, og det kan både ses og høres – også her i sommerhusområdet, hvor de seneste dages feststemte horn og hujen har nået mine ører.

Og jeg skal være ærlig: jeg har ikke noget imod det. Ikke personligt i hvert fald. Jeg har selv været ung engang og kender følelsen af frihed og fremtid, som må være endnu større, når man lige har fået sin hue. Selvom jeg ikke selv har studentereksamen og derfor aldrig prøvede turen rundt på ladet af en lastbil, så har jeg fulgt mine egne børn – både en datter og en søn – i deres studentertid. Begge var med på studenterkørsel, og det foregik stille og roligt, med ansvarlige voksne omkring og uden de vilde udskejelser, vi i dag ofte hører om i medierne.

For det er som om, det hele har taget lidt overhånd i dag.

Der bliver selvfølgelig altid nogen, der vil skille sig ud – sådan har ungdommen jo været i alle tider – men nogle af de historier, man hører, kan godt give én lidt eftertanke. Ulykker, overforbrug af alkohol, og kørsler hvor chauffører presses til at køre alt for længe. Det er klart, at det bekymrer, især som forælder og bedsteforælder. Man håber, at de unge får en god og mindeværdig fejring, uden at det stikker helt af – og uden at nogen kommer til skade.

Det er vigtigt at kunne fejre livets overgange – og at have noget at se tilbage på med glæde. Men det behøver ikke altid være vildt for at være værdifuldt. Jeg tror faktisk, mange unge også selv efterspørger en lidt mere tryg og meningsfuld fejring – også selvom festen og musikken selvfølgelig hører med.

Her fra min plads i skyggen af sommerhushækken har jeg nikket til et par af de forbipasserende vogne. Ingen af dem har været generende, og det glæder mig, for det betyder, at man stadig kan feste med omtanke. Jeg tror, det handler om balance – at man godt kan give los og nyde øjeblikket, men også tage ansvar for sig selv og hinanden.

Og måske ligger det også lidt hos os ældre at møde det hele med et åbent sind – uden at glemme at komme med venlig modstand, når noget tager overhånd.

For vi har jo alle været unge engang – og der skal være plads til glæden. Men også plads til omtanke.

Hvad tænker du?
Bliver det for meget – eller er det bare ungdommen, som den altid har været?

Uanset hvad: Tillykke til alle årets studenter – og pas godt på hinanden derude! 🎉👒🎓

Tilbage til oversigt ➡️

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *