Mine solceller

Jeg har valgt at montere et solcelleanlæg til at producere el til mit sommerhus.
Her er lidt data på det anlæg jeg fik tilbud på:

Årsproduktion: 4.888 kWh
Egetforbrug af solenergien: 40 %
Panel effekt 6.320 Wp

Som består af følgende:
16 stk. Panel 395-400Wp mono SORT
1 stk. Hybrid Power 2036G 3,6/6KW Inverter m/5 års garanti
1 stk. HP2036G Litium batteri 6,5kWh (Netto 6kWh)
1 stk. HPFI, AC/DC
1 stk. Energimeter til Hybrid Power inverter
1 stk. Hybrid Power Web monitor

Jeg valgte at nikke ja tak til tilbuddet og afgav ordren til Viva Energi. De kom sidste år i oktober og monterede det hele.
De var effektive og inden middag var anlægget oppe at køre.
Jeg skulle nu til at vælge et firma der kunne aftage min overproduktion.
Jeg havde på det tidspunkt Norlyssom el leverandør.
Der var hos dem ikke muligt at de kunne aftage min overproduktion,
så jeg måtte på nettet for at finde et firma der kunne det.
Efter at have undersøgt hvad der var af muligheder, valgte jeg Vindstød.
Da jeg tilmeldte mig, opfordrede de mig til at jeg også skulle aftage strøm fra dem.
Jeg kunne så spare et gebyr på 29 kr. hver måned, så det blev så mit valg.
Hele tilmelding og overflytning, gik gnidningsløst og helt uden problemer.
Det skulle dog vise sig at det videre forløb ikke kom til at gå så godt som det havde startet.
Jeg fik den første regning hvor der kun var for den strøm jeg havde forbrugt.

Jeg fik så senere den næste afregning, hvor der var forbrug som var modregnet det jeg havde leveret.
Den regning var, så vidt jeg kunne se, også helt i orden.
Så jeg betalte og alt var godt. Der gik dog ikke mange dage inden den næste regning kom,
som var på det forbrug jeg havde haft og betalt på den forudgående regning.
Jeg måtte nu til tasterne, da man ikke kan ringe til Vindstød, da de er så moderne at alt foregår digitalt.
Jeg fik en mail retur med at de ville vende tilbage inden 2 døgn.
Det kunne de så ikke overholde og der nåede at komme en rykker.
Jeg skrev så igen og oplevede det samme med en mail retur. Denne gang vendte de tilbage inden der var gået 2 døgn.
De lovede at nu var det rettet i deres system og det ville ikke ske igen.

Men dette holdt ikke mange dage, for så gentog det sig.
Denne gang var der dog en venlig dame der ringede til mig og forklarede hvorfor det var sket.
Hun påstod at det var fordi det kørte i to systemer for køb og salg.
Der var sendt en fejlmelding til deres it-afdeling og de ville tage sig af det.
Hun sendte mig efterfølgende en mail, hvor hun forklarede at nu kunne det ikke ske igen.

Der gik igen nogle dage uden kontakt med dem, men så skete det igen og så var min tålmodighed slut.
Jeg havde i mellemtiden været i gang med at undersøge andre muligheder.
Jeg havde fundet ud af at Norlys var begyndt at aftage strøm.
Jeg tilmeldte mig hos dem og de sørgede for opsigelse og det hele ved Vindstød.
Alt forløb gnidningsfrit med undtagelse af alle de mails jeg fik fra Vindstød,
om hvor dårlig en ide det var at skifte, for næsten alle andre var nogle banditter.

Jeg har nu haft Norlys i over et halvt år og har ingen problemer haft.
De har lavet en samlefaktura, hvor køb og salg tydeligt fremgår.

Anlægget har nu kørt uden fejl siden det blev monteret.
Jeg følger lidt med i hvor meget jeg producerer og har sat det ind i et regneark.
Det ser ud til at det producerer det der er blevet lovet.

Du kan i menuen øverst på siden, følge med i hvordan det går. Skema opdateres løbende.